Een foto op je CV: doen of laten?

Waarom een foto wél een goed idee is:

Of je al dan niet best een foto gebruikt hangt af van je sector. In de creatieve sector is er meer ruimte voor persoonlijkheid. Ben je een creatieve professional, dan is afwijken van het klassieke formaat een goed idee. Toch kan het ook in andere sectoren voordeel opleveren:

+ Het helpt je ‘personal brand’
Onderzoek toont aan dat een foto vertrouwen schept. Gebruik dezelfde foto op verschillende kanalen om een consistent professioneel imago op te bouwen. In kranten en artikels worden foto’s vaak gebruikt om geloofwaardigheid te verhogen.

+ Het trekt de aandacht
Sinds de komst van sociale media is alles heel visueel. Op Instagram delen we indrukwekkende foto’s, terwijl bedrijven op Facebook gebruik maken van visuele elementen om de verkoop te boosten. Ook op een CV trekt een foto dus al snel de aandacht. Als je CV tussen een hele stapel belandt, dan zou het een doorslaggevend element kunnen zijn.

Waarom een foto geen goed idee is:

– Sommige carrière-coaches in de US, zoals Alison Green, menen dat een foto nooit thuishoort op een CV, tenzij de foto onmisbaar is (voor beroepen zoals model of acteur). Ze zegt dat je uiterlijk niets te maken heeft met je vaardigheden en het daarom onprofessioneel en naïef overkomt.

– Er is een kleine kans op discriminatie
Een selectieproces moet zo objectief mogelijk verlopen. Het is illegaal om factoren zoals leeftijd, geloof of etnische achtergrond in rekening te nemen. Het is ook niet toegestaan om een kandidaat te verplichten om een foto te sturen. Ook al is het bij wet verboden, discriminatie op de werkvloer blijft een probleem. Daarom is het bijvoorbeeld een beter idee om een professionele profielfoto op LinkedIn te gebruiken. Zet een link naar je LinkedIn-profiel op je CV. Je potentiële werkgever beslist zelf wat hij/zij opzoekt.

Conclusie
Hoe je het ook draait of keert, een CV moet er professioneel uitzien. Solliciteer je voor professionele functies in de financiële of informaticasector, laat dan de foto weg. In de creatieve sector kan het je helpen om op te vallen.  Moet je klanten te woord staan of ga je als communicatieverantwoordelijke mee het imago van een bedrijf of organisatie uitdragen: dan is een foto op je cv een pluspunt. Analyseer het bedrijf waar je solliciteert en inspecteer de bedrijfscultuur. Schat zelf in of een foto toepasselijk is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *